- Social - nr. 127 / 30 Iunie, 2005 Nu stiu sa fi fost in ultimii 15 ani actiuni de protest de o asa durata. Dintr-un anumit punct de vedere ii inteleg pe feroviari, mecanicii de locomotiva si "ortacii" lor merita atentia noastra, sunt tenaci, neinfricati, invatati deja cu "tactica" miscarilor de masa. Ce mai, numai buni de pus "in rama". Ma rog, treaba lor. Ceea ce surprinde insa este o schimbare de atitudine, o anume radicalizare, care nu stiu daca se vrea de bun augur. Pentru ca, de exemplu, secretarul ge-neral al Federatiei Sindicatelor Mecanicilor de Locomotiva, Felix Radmilo, se trezeste amenintand: "Daca Guvernul are de gand sa mimeze negocierile pana ne plictisim, atunci si noi vom prelungi greva pana la anu'". Grav, foarte grav sa te pronunti astfel, ca si cand ai fi pe propria mosie si nu pe un bun national. Pana acum, liderii sindicali au numarat cu rabdare cele 20 de zile care au trebuit sa se scurga de la prima zi de greva pana la cererea de arbitraj, pe care, conform legii, o pot face doua parti aflate in conflict si incapabile sa ajunga la o intelegere. Dupa ce si negocierile din ultimele zile au esuat, sindicatele au schimbat "macazul" adoptand o pozitie net radicala. Nu vor mai suspenda greva dupa intervalul de 20 de zile si sa apeleze la arbitraj, ci sa continue protestul sine die. Acelasi Felix Radmilo zice: "Legea conflictelor de munca prevede ca putem apela la arbitraj, daca vrem, dar daca una din partile aflate in conflict nu vrea, posibilitatea arbitrajului cade". Liderul sindical mai spune ca s-a saturat ca la negocieri fiecare parte sa recite inutil aceleasi revendicari, respectiv aceleasi oferte "pe care le-au invatat toti romanii pe de rost". Tot el mai subliniaza ca, in toate administratiile feroviare europene, chiar si in Bulgaria, ponderea salariilor se situeaza la o valoare de 40 la suta din totalul cheltuielilor caii ferate. In Ro