Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a incetat monitorizarea postprivatizare pentru SC "Astra Vagoane Calatori" SA Arad. Aceasta masura se inscrie in linia generala a activitatii AVAS privind finalizarea privatizarii societatilor din portofoliu. Astfel, pentru fiecare firma privatizata urmeaza o perioada in care Autoritatea monitorizeaza respectarea clauzelor contractuale.
Incetarea monitorizarii postprivatizare la societatea aradeana semnifica indeplinirea tuturor prevederilor incluse in contractul de privatizare si asumat de cumparator.
Dupa ce s-a incercat in repetate randuri privatizarea companiei "Astra Vagoane Calatori" (rezultata din separarea fostei fabrici de vagoane in "Astra Vagoane Marfa" si "Astra Vagoane Calatori" ‹ n.r.) firma "Xedox Exim" SRL din Bucuresti a castigat, in anul 2000, licitatia pentru achizitionarea a 76,70 la suta din actiunile acesteia, pentru care a platit 9,37 miliarde de lei.
Privatizarea a fost contestata de ministrul Transporturilor de la acea vreme, Traian Basescu, care a afirmat ca va opri vanzarea fabricii aradene catre un SRL, despre care nu se stie prea multe. Compania, singura producatoare de vagoane de calatori din Romania, s-a confruntat in ultimii ani cu o serie de dificultati financiare.
SNCFR, principalul beneficiar intern, nu a mai cumparat vagoane de calatori, motivand ca nu are bani, dar a achizitionat vagoane de calatori din strainatate in dauna constructorului aradean, desi acesta produce cel mai modern vagon de cale ferata din Europa Centrala si de Est, modelul AVA 200 Corail.
"Astra Vagoane Calatori" a livrat primul automotor fabricat in Romania, anul trecut, in cadrul contractului comercial derulat intre CFR Calatori si firma germana "Siemens".
Conf