Febra biodieselului din Europa si SUA a cuprins si Romania, insa numai la nivelul productiei de materie prima - rapita - pe care o serie de companii intentioneaza sa o cultive aici la scara larga pe suprafete de zeci de mii de hectare.
Mai multe companii din vestul Europei au pornit o ofensiva pe piata romaneasca cautand mari suprafete de pamant pe care sa cultive rapita pe care ulterior sa o transforme in ulei care, la randul lui, in urma aditivarii sa se transforme in biodiesel. Biodieselul este un combustibil folosit pentru automobile in loc de motorina, fiind mai ieftind si mai putin poluant.
"Pana acum am incheiat intelegeri cu fermierii pentru o suprafata de 25.000 de hectare in sudul tarii pentru rapita, iar proiectul nostru prevede cultivarea unei suprafete de peste 100.000 de hectare in perspectiva anului 2010", spune Radu Zezeanu, actionarul principal al companiei Eurostarsem si fost director general pentru Romania al numarului trei mondial de pe piata semintelor, francezii de la Limagren.
El spune ca o parte a rapitei va fi livrata catre producatorul german de tractoare Deutz, iar cealalta catre Yoshida Industry AG, un producator german cu capital japonez de utilaje pentru transformarea rapitei in biodiesel. Zezeanu spune ca in acest an vor fi construite si primele facilitati de productie a uleiului de rapita. "Biodieselul merge in orice motor diesel, fara nici un fel de alta modificare, iar pretul unui litru, fara accize si taxe, este la o treime din cel al unui litru de motorina", spune Zezeanu.
La nivelul UE, exista o directiva in care statele membre sunt obligate sa utilizeze in proportie de peste 6% din consumul de energie biodiesel in perspectiva anului 2010. In Romania se obtin randamente destul de mici la rapita de doar 2-2,5 tone/hectar, iar pretul unei tone ajunse in depozitele portului Constant