Intrarea Romaniei in Uniunea Europeana va pune in pericol cea mai dinamica piata din ultimii ani - si anume piata de masini noi. Dintre statele care au intrat in UE anul trecut Romania se aseamana cel mai mult cu Polonia, spun aproape fara exceptie analistii economici.
Guvernantii romani au la dispozitie un an si jumatate pentru a preveni transformarea Romaniei intr-o "groapa de gunoi auto" a Europei, asa cum s-a intamplat cu Polonia in primul an de la aderare.
Intrarea oficiala anul trecut in cadrul UE a aruncat piata auto de masini noi din Polonia intr-o criza din care nu va iesi inainte de 2007-2008.
Ridicarea restrictiilor la importurile de masini second hand a facut ca acestea sa ajunga de la mai putin de 100.000 in anul 2003 la mai bine de 800.000 de unitati in anul 2004, aproape trei sferturi dintre masinile uzate importate din statele UE fiind mai vechi de zece ani. Practic, daca inainte de 1 mai 2004, data intrarii oficiale a Poloniei in UE, nu puteau fi inmatriculate in aceasta tara masini care sa nu respecte cel putin normele de poluare Euro 2, dupa data de referinta orice masina inmatriculata in statele UE putea fi reinmatriculata in Polonia, oricat de veche ar fi fost aceasta.
La polul celalalt, piata auto din Cehia a facut fata cu brio tentantiei de a-si "armoniza" legislatia la cea a UE, in urma unor decizii curajoase ale guvernantilor care si-au mentinut restrictiile la importaurile de masini uzate. Masura este insa condamnata in prezent de catre Comunitatea Europeana, care recomanda cehilor sa isi revizuiasca politica din acest domeniu.
Cel mai apropiat vecin al Romaniei, Ungaria, a ales o varianta de mijloc. Ungurii au mentinut un sistem de accize in functie de capacitatea motorului si asa-numitele taxe ecologice care cresteau in functie de gradul de poluare al masinii ajungand la cateva mi