Delacroix, Cézanne,
Van Gogh & Co.
Acum două săptămîni, la ştiri, se putea urmări intrînd în ţară un convoi de camioane însoţite de jandarmi. Pînă aici, nimic deosebit, însă conţinutul acestor camioane era cu adevărat surprinzător. Jandarmii nu supravegheau nici marfă de contrabandă, nici tehnologie militară sau ajutoare umanitare pentru sinistraţi, nici alimente. Mai degrabă, hrană sufletească, deoarece misterioasele camioane adăposteau capodopere ale artei franceze, venite în România pentru expoziţia Lumini şi umbre. Patru secole de pictură franceză. Secolele XVII-XX, găzduită de Muzeul Naţional de Artă pînă în 2 octombrie, aceasta fiind, de departe, cea mai importantă expoziţie cu patrimoniu din străinătate din ultimii 15 ani. Sub încăpătoarea umbrelă a temei Lumini şi umbre, expoziţia oferă oricărui doritor o veritabilă lecţie de istoria artei. Operele artiştilor din secolul al XVII-lea, reunite sub titlul Vanitate şi adevăr, demonstrează cum Georges de la Tour, Nicolas Tournier sau Nicolas Poussin au preluat tehnicile italiene, stilul tenebroso şi felul discret de a reda sentimentele din arta maeştrilor flamanzi. În secolul al XVIII-lea, Delicateţea în filigran înseamnă gustul pentru alegoriile de inspiraţie mitologică, cum sînt cele pictate de Charles de la Fosse. Chiar şi operele a căror temă e biblică, precum cele ale lui Charles Le Brun, par să se îndepărteze de misticismul predecesorilor, în ele predominînd exaltarea păgînă specifică epocii Luminilor. Tablourile maeştrilor stilului rococo te transferă direct în strălucitorul Versailles al lui Ludovic al XV-lea. Perioada 1780-1830 e dominată de Raţiunea eroică şi
exaltarea romantică, iar agitata epocă napoleoniană se reflectă în tablourile lui Jean Louis David sau Théodore Gericault. Artistul mijlocului de secol XIX se străduieşte să exprime "libera manifestare a impresiilor personale