In viata unei companii, oferta publica initiala de actiuni (IPO - Initial Public Offering), in vederea cotarii la Bursa, este un eveniment ce reprezinta o oportunitate pentru comunicarea cu publicul. Marketingul este un instrument necesar pentru aceste practici. Insa la fel de adevarat este ca si IPO este un excelent prilej pentru a face marketing
In tarile unde piata de capital este dezvoltata, s-a creat o adevarata industrie a asa-numitului marketing IPO. Unele companii ajung sa faca oferte publice doar pentru a crea “agitatie” pe piata financiara, energizandu-si in acest mod brandurile. Efectele unei asemenea actiuni, daca este bine facuta, pot fi benefice atat in plan financiar, cat si in cel al imaginii.
Marketing pentru IPO sau IPO pentru marketing?
In cazul companiei internationale de vanzari online Amazon, oferta primara de actiuni a fost un puternic canal de marketing pentru a face firma cunoscuta. Joy Covey, directorul financiar al societatii, a declarat presei ca, la data ofertei, Amazon nu avea nevoie de capital, ci de expunerea brandului.
Compania franceza Dessange, lider pe piata serviciilor de haute coiffure si estetica, cu 7.150 de colaboratori in 39 de tari, a facut o oferta publica primara, cu scopul declarat de a fi descoperita si de catre publicul financiar, de a face cunoscute realitatile economice ale grupului inainte de introducerea la Bursa.
O munca intensa asupra imaginii a fost realizata in scopul prezentarii la Bursa, pentru o mai buna pozitionare si valorizare. Mijloacele folosite in comunicare inainte de oferta au constat in dezvoltarea unui discurs economic coerent si a unui program regulat de relatii cu presa economica si profesionala.
Gratie interesului aratat de ziaristi si prezentei regulate in grupajele de actualitati ale presei economice, grupul a reusit atat cu