CULTURA SI PIPER La lumina lumanarii, tarziu in noapte, printre istorii din carti sfinte si rugaciuni, se infiripa o stranie poveste de iubire...
Regizorul Elie Malka monteaza la Teatrul Bulandra "O poveste evreiasca", adaptand pentru scena textul lui Isaac Bashevis-Singer, intr-o versiune moderna si destul de indrazneata. Intregul spectacol se afla sub semnul textelor pe care cei doi protagonisti ai montarii, Bat Sheva (interpretata inspirat de Ana Ioana Macaria) si Iohanan, sotul ei (un rol extrem de bine gandit si transpus scenic de Radu Amzulescu), le citesc la inceputul reprezentatiei. Definitorii pentru felul lor de a gandi, toate aceste pilde, povesti si invataturi transpun intregul plan al realitatii intr-o lume mistic-fictionala. Intreaga derulare a intamplarilor sta sub semnul unei fraze citite din cartea sfanta - "Demonul nu vine decat la cel care-l asteapta" - si al unei povestioare-pilda despre vulpe.
Hamesita si pofticioasa, vulpea sta in fata unui gard prin care nu poate sa treaca pentru a intra intr-o ograda unde sa manance pe saturate. Posteste atunci trei zile, se subtiaza, intra, mananca tot ce vede in fata ochilor, se ingrasa si nu mai poate iesi. Se pune iarasi pe postit trei zile, slabeste din nou si iese. Concluzia? Efortul a fost in zadar...
Elie Malka imparte scena in doua planuri bine delimitate. Patul, inconjurat de peretii de sticla transparenta marcheaza spatiul feminitatii, dominat de fortele nocturne si de povestile cu demoni, si exteriorul, unde Iohanan, barbatul, este cel dominator, imbracat de obicei in hainele de sinagoga. In spatiul femeii, Iohanan nu poate patrunde decat ca demon, chemat de ea. Mariajul nefericit, inteles de femeie drept obligatie de a-i gati sotului, si atat, este mai degraba un pretext pentru a invoca demonul. Caci demonul se afla in ea.
Ghimpele placerii si al pacatului e sadit in femeie