Televizoare Diamant si Cromatic, masini care mai degraba amesteca rufele decat le spala, video-playere luate pe sub mana in "Epoca de aur" sau aparate de ventilat arsita.
Aceasta este realitatea de zi cu zi din casele a milioane de romani, pe care acestia vor sa o schimbe, cel mai des cu ajutorul urmasului CAR-ului comunist: creditul cu buletinul. Fara girant, fara dobanda.
O presiune uriasa, pentru niste aparate pana la urma banale, in fata carora a fost aruncata Banca Nationala, la sugestia expertilor FMI. O noua batalie pierduta inca inainte de a incepe, atata vreme cat tinta este una falsa: creditul, si nu adevarata cauza a cresterii galopante a deficitului de cont curent.
Romania nu produce suficiente electrocasnice pentru a acoperi cererea, ba chiar isi permite luxul de a pierde investitii straine exact in acest sector, din cauza eternelor neintelegeri politice sau a nepasarii unor functionari.
BNR va reusi, poate, sa limiteze usor cresterea creditelor. Dar nu se va putea opune exploziei generate de o realitate simpla: piata este saturata pentru doar trei produse, si acestea deja foarte vechi - televizoarele, frigiderele si aragazurile. Pentru restul, DVD-uri, camere video si foto, playere MP3 si aer conditionat, piata abia creste.
Teama BNR de creditul de consum nu este deloc neindreptatita. Este adevarat ca nivelul de creditare in Romania este extrem de redus, sub 20% din PIB, fata de 160% din PIB in UE, dar dinamica inregistrata de imprumuturile pentru consum in lunile aprilie si mai ar da fiori oricarui guvernator de banca centrala, mai ales atunci cand principala lupta pe care o duce este cu inflatia.
Creditul de consum a explodat in mai, crescand fata de aprilie cu nu mai putin de 350 de milioane de euro, pana la 2,9 miliarde de euro. Martie si aprilie au insemnat cresteri importante cu 151, respectiv 146 de milioane