- Social - nr. 132 / 7 Iulie, 2005 Dupa testele nationale de capacitate, care au scos in evidenta incapacitatea, de fapt a unor copii de 14-15 ani de a asimila notiuni elementare din diverse domenii, de aici numeroasele "perle" ale copiilor, "perle" prezentate, cu multa larghete, pe posturile noastre de televiziune, a venit randul absolventilor de liceu, aflati in plina desfasurare a examenelor de bacalaureat, pentru a trece primul hop serios din viata lor. Nici nu s-au incheiat aceste examene si deja "opere" ale unora certati rau cu limba si literatura romana au si fost facute cunoscute, ceea ce mie mi se pare a nu fi o actiune benefica pentru invatamantul romanesc. Exista, fara indoiala, si in invatamant, ca si in toate domeniile, rebuturi. Nu toti elevii pot invata la nivelul cerut, si aici nu este doar vina lor. Dar acesti copii nu reprezinta marea majoritate a acelor care se apleaca cu osardie asupra invataturii. Exceptiile, din nefericire negative, vin doar sa dovedeasca, daca mai era necesar, ca, dincolo de eforturile care se fac pentru reformarea invatamantului romanesc, de racordare a acestuia la cerintele europene, suntem, inca, tributari vechiului sistem, cand, musai, toti copiii, de puteau sau nu sa invete, trebuiau sa aiba o diploma de absolvire a cel putin 10 clase, daca nu chiar a unui liceu finalizat cu obtinerea diplomei de bacalaureat. Asa se face ca avem azi multi oameni cu asemenea diplome, dar care nu stiu sa scrie corect, nu au minime cunostinte, pentru ca ei sunt rezultatul unui produs pe banda, respectiv al "intelectualizarii" tuturor, la un nivel deplorabil. Unii, poate, ar fi tentati sa arunce vina pe dascali, ca acestia se fac vinovati de slabele cunostinte ale elevilor. Daca li se poate reprosa ceva in acest sens profesorilor, atunci trimiterea trebuie facuta la lipsa de vocatie, de superficialitate in munca a unora, dar care nu s