* Jean Baudrillard, Societatea de consum. Mituri şi structuri, Editura comunicare.ro, Bucureşti, 2005, traducere de Alexandru Matei. Cartea lui Jean Baudrillard, La société de consommation, apărută în 1970, Editions Denoël, considerată "biblia" teoriilor privind consumul, cultura populară şi loisir-ul, a fost, în sfîrşit, tradusă în România: Societatea de consum, mituri şi structuri, comunicare.ro, 2005 (traducere de Alexandru Matei). Unitatea şi complexitatea teoriei (care porneşte de la analiza economică şi ajunge la cea sociologică), tonul ei critic, dar şi ironic, diversitatea temelor tratate (kitsch-ul, gadget -ul şi ludicul, publicitatea, corpul ca obiect de consum, serviciile, violenţa...) şi, nu în ultimul rînd, scriitura clară dar şi fermecătoare fac din volumul teoreticianului francez lucrarea de referinţă în domeniu. Poziţia implicată a autorului împotriva societăţii de consum nu este supărătoare atîta timp cît se structurează într-o teorie coerentă, documentată şi demonstrată cu argumente viabile. Mai puţin vehement decît Ritzer (Mcdonaldizarea societăţii , comunicare.ro, 2003) atunci cînd ne arăta pericolele mcdonaldizării, Baudrillard ne atrage atenţia asupra dezavantajelor supraproducţiei prin explicarea lor. Prezentîndu-ne mecanismele şi dedesubturile noii (în anii '70, cînd a apărut cartea în Franţa) ordini sociale, teoreticianul ne ajută să-i conştientizăm şi minusurile, sau măcar să fim capabili de opţiune. Pentru societatea românească de la începutul anilor 2000, care se situa, din perspectiva consumului şi a evoluţiei serviciilor, cumva, într-o perioadă similară celei din ţările occidentale dezvoltate în anii '70 (şi chiar mai devreme), avertismentul lui Baudrillard este binevenit. Prezenţa unor teorii "de partea cealaltă", mai sceptice în privinţa abundenţei la care am tînjit în anii socialismului, nu înseamnă că punem beţe în roate mult