Cuţitul înfipt în trupul regizorului Theo van Gogh, asasinat în plină zi, pe stradă, în noiembrie trecut, ridică o gravă întrebare: cine va fi victima următoare a violenţei fanatismului islamic. Răspunsul a venit mult mai repede decît s-ar fi crezut: Ayaan Hirsi Ali a devenit, la scurtă vreme după uciderea regizorului olandez, o personalitate nonconformistă şi provocatoare în multe din opiniile şi creaţiile sale, destinatara unei ameninţări cu moartea, ca de altfel şi alţi intelectuali originari din spaţiul culturii musulmane, care au cutezat să demaşte, din interior, viciile politizării şi ideologizării unei credinţe religioase. Figură de proră a mişcării de emancipare a femeilor musulmane, cea mai frumoasă deputată în Parlamentul Olandei, scenarista filmului Submission I , pentru a cărui realizare strănepotul marelui pictor Van Gogh a plătit cu viaţa, cea mai înverşunată adversară a islamismului şi a fanatismului religios, dar şi a falsei corectitudini politice, aceasta ar fi sumara carte de vizită a temerarei scriitoare Ayaan Hirsi Ali, considerată un Salman Rushdie, un Voltaire feminin. Acest din urmă apelativ, Ayaan Hirsi Ali şi l-a cucerit într-o împrejurare cvasiacademică: cu prilejul lansării traducerii în olandeză a Dicţionarului filozofic al lui Voltaire, a avut loc o dezbatere la Haga consacrată relaţiei dintre Islam şi marele filozof iluminist. Una dintre participante a pus sub semnul întrebării principiile raţionalismului filozofic promovat de Voltaire şi de enciclopedişti, începînd să ridice osanale societăţii multiculturale. Din public, o femeie tînără, de culoare, cu un uşor accent străin dar vorbind perfect olandeza, a contrazis vehement şi cu argumente iluzia paradisiacei multiculturalităţi, acuzîndu-i de ignoranţă pe apologeţii corectitudinii politice, cu orice preţ. Intervenţia a marcat debutul carierei publice, publicistice şi politice a A