Chiar daca ponderea detinuta de creditul de retail in PIB este de aproximativ 5,5% (fata de 55% in tarile UE), creditul este considerat, in ultima vreme, principalul “vinovat” pentru cresterea consumului
In opinia analistilor economici, limitarea creditarii in scopul scaderii importurilor va aduce cu sine si o scadere a cresterii economice, sutinuta in principal de consum.
Statistici
La sfarsitul lui 2004, sistemul bancar romanesc numara 39 de institutii, dintre care 37 cu capital integral privat si doua cu capital de stat. Impreuna, acestea au acordat populatiei, in primele cinci luni ale anului 2005, credite de consum in valoare totala de aproximativ 460.000 de miliarde lei.
Potrivit BNR, creditul de consum reprezinta creditul acordat persoanelor fizice in vederea satisfacerii nevoilor personale, ale familiei sau ale gospodariei acestora sau a achizitionarii de bunuri. In acelasi timp insa, nu sunt considerate credite de consum creditele destinate cumpararii, construirii sau reabilitarii imobilelor cu destinatie locativa.
Desi ritmul cresterii nu mai este atat de ridicat ca in anii precedenti, creditele de consum isi continua linia ascendenta si, potrivit specialistilor, vor creste cu 20-25% pe an, dat fiind nivelul redus din prezent.
Printre cauzele acestei evolutii se numara, conform oficialilor BNR, accentuarea orientarii bancilor catre retail, dar si reducerea ratelor dobanzilor la creditele in lei si in valuta. In plus, alaturi de accesibilitatea creditului bancar, cresterea puterii de cumparare a castigurilor salariale a constituit si va constitui un stimulent al cererii de consum.
Creste incet, dar sigur
Doar in luna mai, potrivit datelor BNR, explozia inregistrata de creditele de consum a ajuns la o valoare de 14%, cu un sold de 105.139 miliarde lei, aproape dublu fata de