Contrafacerile inghit aproximativ jumatate din piata pieselor si produselor chimice auto (uleiuri de motor, lichide de frana, antigeluri). Din 1990 pana in 2000, aceasta piata a fost practic incontrolabila, dupa cum se recunostea si intr-o nota a guvernului Isarescu. Incepand cu anul 2000, au fost adoptate o serie de normative menite sa stopeze haosul.
Din nefericire, interesele de grup, a caror influenta a penetrat la nivelul Registrului Auto Roman si chiar al Ministerului Transporturilor, au dus la aparitia unor ordine de ministru prin care intentiile bune din legislatia superioara au fost sabotate.
Miron Mitrea, fostul ministru al transporturilor, a dat tonul rafuielii cu legea, in beneficiul unei firme private, in iulie 2001, semnand un ordin (nr.
1006) in a carui anexa s-a strecurat o prevedere aiuritoare, unicat in lume: „Echipamentele, piesele de schimb si materialele utilizate la vehicule rutiere, care contribuie la siguranta circulatiei sau la protectia mediului, certificate/omologate RAR, vor purta suplimentar un marcaj special de secretizare“.
Muschiul lui Mitrea, mai tare ca legislatia europeana
Ordinul lui Mitrea a survenit la o luna dupa ce Registrul Auto Roman (RAR) incercase sa forteze, abuziv, producatorii de piese si chimicale auto sa-si marcheze marfa cu timbru de secretizare. Conducerea RAR din acea vreme dovedea o necunoastere crasa a legislatiei, invocand o hotarare de guvern din anul anterior (HG nr.
1219/2000), care prevedea „masuri de protectie a intereselor consumatorilor la achizitionarea de piese de schimb auto, altele decat cele care pot afecta siguranta circulatiei si/sau protectia mediului“. Asadar, daca n-a mers cu hotararea, s-a dat un ordin.
Ordinul a fost adoptat pe o baza legala si, totusi, este indubitabil un abuz, o fentare a legii. Baza legala este Ordonanta d