Ingrijorata de expansiunea creditului in valuta contractat de populatie pentru dotarea cu marfuri din import, BNR s-a conformat acordului cu FMI si a stabilit norme mai restrictive pentru imprumut. Bancile isi vad insa de treaba lor, adica de obtinerea de profit de pe urma apetitului romanilor pentru produsele cumparate in rate.
Un exemplu de „sfidare“ a ingrijorarilor BNR privind cresterea importurilor pe seama creditului de consum este parteneriatul dintre banci si magazinele care importa marfuri. Bancile spun ca intermedierea financiara este oricum foarte scazuta fata de tarile UE.
In vreme ce Banca Nationala incearca din rasputeri sa tempereze cresterea creditului de consum, bancile impreuna cu marile magazine isi perfectioneaza tehnicile de atragere a clientilor. Societatile de credit de consum non-bancare se inmultesc.
Masurile de temperare a creditului de consum convenite cu Fondul Monetar International si anuntate recent de Banca Nationala a Romaniei par sa-i lase reci pe operatorii din piata. Aflate in cautare de profit, bancile comerciale si marile lanturi de magazine nu se sperie de normele BNR si nici nu le pasa prea mult de problemele macroeconomice.
Reprezentantii bancilor spun ca intermedierea financiara este oricum foarte scazuta fata de statele membre UE si ca, in ciuda exploziei din ultima perioada, creditul de consum se afla departe de a-si fi epuizat potentialul. In plus, integrarea in Uniunea Europeana intr-o perioada scurta de timp va conduce oricum la conditii de creditare similare celor utilizate in vest.
Creditul in magazin pentru electrocasnice
Un exemplu de „sfidare“ a ingrijorarilor BNR privind cresterea importurilor pe seama creditului de consum este parteneriatul dintre banci si magazinele pline de marfuri aduse din afara.
Principalele societati de cr