Comisia Europeana poate amana integrarea Romaniei reprosandu-ne doua lucruri: lipsa reformei in justitie si lipsa unui mediu concurential “adevarat”. Iar capitolul “Concurenta” pare un hop mult prea greu de inteles pentru institutiile romanesti
Spre deosebire de celelalte capitole de integrare, cel privind concurenta presupune aplicarea aquis-ului comunitar inca din momentul incheierii negocierilor. Nu intamplator, Comisia Europeana este deosebit de exigenta in a urmari problemele legate de concurenta, respectiv favorizarea anumitor intreprinderi sau productia anumitor bunuri ce pot afecta comertul dintre statele membre.
Ajutoarele de stat reprezinta cea mai sensibila problema in relatiile cu Uniunea Europeana, stiut fiind faptul ca aceasta practica a caracterizat toate guvernele de dupa 1990. In ultimii 14 ani, au fost acordate ajutoare de stat in valoare de peste 17 miliarde euro, mare parte din acesti bani fiind insa risipiti, fara a produce efecte economice vizibile.
In procesul de negociere au fost prezentate Comisiei Europene 31 de proiecte de decizii in privinta ajutoarelor de stat si cinci evaluari tehnice. Din acestea, 21 de decizii au fost definitivate in cadrul negocierilor, restul de masuri fiind asumate suplimentar.
Activarea clauzei de salvgardare in domeniul concurentei se poate face in conditiile in care Comisia Europeana va constata o lipsa de eficienta in controlul executat de catre Consiliul Concurentei asupra oricarui potential ajutor de stat sau a nerespectarii angajamentelor de a nu se acorda ajutoare combinatelor siderurgice vizate
in cadrul Strategiei Nationale de Restructurare a sectorului pe perioada 2005-2008.
Dai cu o mana, iei cu doua
Problemele legate de concurenta au fost, cel mai adesea, aruncate in spatele Consiliului Concurentei, aceasta institutie fiind considerat