Industria auto din Romania se asteapta la o iminenta cadere a pietei in urmatoarele luni, dupa ce cresterile din prima jumatate i-au luat prin suprindere pe aproape toti importatorii. Ciclurile de 4-5 ani de crestere/descrestere s-ar respecta astfel, ultima prabusire fiind inregistrata in perioada 1999-2000.
Entuziasmul importatorilor din primele trei-patru luni ale anului incepe sa se stinga incet-incet.
Facilitatile fiscale de care au beneficiat cumparatorii si programul rablelor si-au cam epuizat resursele, iar perspectivele pentru a doua jumatate a anului se bazeaza acum pe doua evenimente: Salonul Auto Bucuresti si Sarbatorile de iarna, singurele momente in care cifrele mai pot face ca 2005 sa depaseasca 2004.
Deocamdata, vanzarile la autoturisme au atins 100.000 de unitati, iar pentru a depasi rezultatele de anul trecut ar trebui ca numarul contractelor de vanzare-cumparare sau de leasing sa se dubleze.
Si asta deoarece in cele 12 luni din 2004 s-au vandut 145.000 de autoturisme (dintr-un total de 180.000 de vehicule). La capitolul importuri, daca in cele sase luni ramase pana la finele anului se va pastra media din primul semestru, de circa 6.800 de bucati lunar, sansele ca 2004 sa ramana anul-record sunt mari.
Daca SAB reuseste sa impresioneze piata cu cele 50 de premiere anuntate si sa dea peste cap prognozele, atunci vom avea probabil un varf pentru anul acesta, dar cu foarte putin peste anul trecut.
Productia interna asteapta Logan diesel
Productia interna si vanzarile acestor modele incep sa capete un trend descrescator mai pronuntat. Dacia Logan si-a facut de cap in primele trei luni, dupa care piata s-a linistit, desi totalul vanzarilor la Dacii si Daewoo depaseste inca totalul la modelele de import. Dacia trebuie sa astepte o noua explozie odata cu lansarea versiunilor di