Autoturismele noi de import achizitionate in leasing pe piata romaneasca au totalizat, in primele sase luni, 23.040 de unitati, in crestere cu 57% fata de perioada similara a anului trecut, reiese din datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Avansul inregistrat in cazul leasingului intervine, insa, pe fondul cresterii vanzarilor totale a autoturismelor noi de import cu 77%.
Astfel, cu toate ca vanzarile in leasing au continuat sa creasca, acest sistem de finantare a avut o evolutie inferioara platii prin credit bancar sau cash. Tendinta este data mai ales de ieftinirea imprumuturilor, dar si de resursele financiare lasate celor cu venituri mari de cota unica de impozitare.
Daca in prima parte a anului trecut ponderea vanzarilor in leasing a fost de 59%, nivelul a ajuns la 52%. Vanzarile prin credit bancar si cash au ajuns la 21.128 unitati (48%), dublu fata de perioada similara din 2004, de 10.314 unitati.
Posibil val de neincredere
Nu este exclus ca aceasta tendinta a clientilor de a migra catre credit sa se accentueze, avand in vedere ultimele scandaluri din piata leasingului. Citam cazul MTS Leasing, in care politia cauta acum vinovatii pentru intrarea firmei in incapacitate de plata pagubind sute de clienti.
Un posibil val de neincredere in firmele de leasing ar putea fi impiedicat daca autoritatile dau curs solicitarii Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania, (ASLR) de a reglementa mai strict aceasta piata.
Creditul se va "impiedica" luna viitoare
Totodata nu este exclus ca de luna viitoare leasingul sa revina la o pondere mai mare in achizitiile auto, avand in vedere ca intra in vigoare noile norme ale BNR de franare a creditarii in valuta.
In plus, Fondul Monetar International pune tot mai multa presiune pe banca centrala pentru franarea mai pute