Primul model produs de francezi la uzinele de la Mioveni a fost Dacia 1100. Unul dintre exemplarele care a trecut cu bine peste toţi aceşti ani a ieşit de pe linia de fabricaţie în 1973, dotată cu un motor de 1.100 cmc, cu patru cilindri, şi a fost cumpărată de un târgumureşean care a avut mare grijă de ea, până acum 16 ani, când a vândut-o.
Maşina a rămas în oraş, dar şi-a schimbat proprietarul. Acesta din urmă, Iulian Kalman, a plătit la acea vreme echivalentul a două salarii, însă acum nu-i pare rău şi este chiar foarte mândru de ea. Timp de 16 ani a încercat să o întreţină cât a putut de mult şi pe deasupra să o şi “personalizeze” pe gustul său. Astfel, a ajuns ca azi bordul să fie plin de tot felul de brizbrizuri care mai de care mai ciudate. Nici tapiţeria nu a rămas aceeaşi, cea nouă fiind mai aproape de gusturile lui Iulian. “A fost greu, că nu prea am avut bani şi toate le-am făcut pe rând”, spune Iulian. Mai greu a fost să vadă cum din cauza lipsei de bani cel care a revopsit-o “şi-a bătut joc şi a vopsit-o… aşa cum a vopsit-o”.
Cu piese de împrumut
Maşina, păstrată în garaj în toată această perioadă a suferit câteva schimbări şi la motor. Un nou set-motor, un carburator de generaţie mai nouă (împrumutat de la modelul 1300) şi un dinam înlocuit cu un alternator au îmbunătăţit puţin bătrâna Dacie. Datorită modificărilor suferite, maşina consumă acum mai puţin, 7,5 litri la suta de km, şi merge mai bine. “Merge în viteza a treia cu 90 de km/h, iar cand îi dau a patra încă sare… La 125 de km/h, cu patru persoane, merge fără să bată sau să sune. N-am probleme cu ea”, spune proprietarul, mândru de maşina pe care o conduce. Toate acestea în condiţiile în care de când a luat-o a parcurs cu ea mai bine de 600.000 de km.
De aceea, s-a ataşat de ea, iar acum spune că nu ar mai vinde-o pentru nimic în lume: “O să circul cât o să mă lase să ci