Din două motive este importantă, chiar remarcabilă, publicarea acestei cărţi. În primul rînd pentru că reeditează în cuprinsul ei volumul de poezie Bucla, fără îndoială unul dintre cele mai bune debuturi în poezie de după '89, apoi pentru că, deşi a mai publicat cărţi de poezie română contemporană (Şerban Foarţă, Mihai Ursachi, Dorin Tudoran, Mircea Ivănescu, Gellu Naum, Gabriela Melinescu ş.a.) şi după ce realmente a mai dezmorţit literatura contemporană cu colecţia de proză a tinerilor scriitori, este prima dată totuşi cînd Editura Polirom se încumetă să publice un poet dacă nu tocmai tînăr, oricum fără prestigiul oficial, canonic, al celor deja menţionaţi. Gestul nu este însă chiar inocent, T.O Bobe fiind deja publicat de Polirom, ca prozator, cu romanul Cum mi-am petrecut vacanţa de vară, şi printre puţinii scriitori cu adevărat interesanţi de la noi, de la care te poţi aştepta oricînd să (mai) rupă gura tîrgului. Editura are, astfel, tot interesul să şi-l ţină aproape.
Centrifuga este, aşadar, un fel de antologie. Prima parte, intitulată Spirala, este contribuţia lui T.O Bobe la volumul colectiv Tablou de familie (Editura Leka-Brîncuş, 1995) şi poate că secvenţele poetice de aici pierd puţin prin scoaterea din contextul editorial ,familiar" iniţial. Altfel, poemele Spiralei reciclează kitsch-ul şi forme poetice variate, prin urmare, avem o formulă minimalist-livrescă, elaborată & rafinată, inter/meta/hipertextuală, cu jocuri de cuvinte şi rimă interioară, cu schimbări de discurs şi perspective bizare, cu desene policrome suprarealiste, gravă şi parodică în ton, degajînd deopotrivă nostalgie şi lejeritatea ironiei. Materialul poetic eterogen, compozit şi construcţia pe un principiu anume m-ar îndreptăţi chiar să vorbesc despre un minimalism metafizic. ,Reciclarea" arată, în primul rînd, chipul artificial al lumii şi are, fără îndoială, un nivel