Pentru cele zece state central si est-europene, membre ale Uniunii Europene incepand din 2004, asistenta financiara din cadrul politicii regionale este cu mult mai modesta decat cea de care au beneficiat si beneficiaza tari ca Grecia, Irlanda, Spania si Portugalia. Esenta politicii regionale (structurale sau de coeziune) este reducerea decalajelor de dezvoltare dintre membri saraci si cei bogati ai Uniunii, iar mecanismul consta in acordarea de fonduri comunitare pentru infrastructura, investit
Pentru cele zece state central si est-europene, membre ale Uniunii Europene incepand din 2004, asistenta financiara din cadrul politicii regionale este cu mult mai modesta decat cea de care au beneficiat si beneficiaza tari ca Grecia, Irlanda, Spania si Portugalia. Esenta politicii regionale (structurale sau de coeziune) este reducerea decalajelor de dezvoltare dintre membri saraci si cei bogati ai Uniunii, iar mecanismul consta in acordarea de fonduri comunitare pentru infrastructura, investitii in productie si in capitalul uman. Toate statele membre participa la constituirea fondurilor, dar primesc bani numai acele regiuni al caror produs intern brut pe locuitor este de pana la 75% din media Uniunii Europene. Din acest punct de vedere, ne calificam pentru asistenta financiara regionala, insa celalalt criteriu de acordare a fondurilor de dezvoltare ne dezavantajeaza. Acesta prevede ca transferurile totale de la bugetul comunitar catre un stat membru nu poate fi mai mare de 4% din produsul sau intern brut, ceea ce inseamna ca o tara saraca, cu un produs intern brut cu mult sub media Uniunii Europene, va primi mai putini bani, chiar daca nevoile sale sunt mai mari.
Dezavantajul “natural” de mai sus este potentat de alti factori, din a caror cauza reeditarea povestii Irlandei pe meleagurile romanesti este cvasi imposibila. Primul si cel mai important obstacol di