Transparenta decizionala in actul administrativ public constituie una dintre conditiile de baza ale unei societati democrate, dar si una dintre cerintele exprese ale Uniunii Europene adresate Romaniei in vederea integrarii in structurile comunitare.
Pentru a se alinia la aceste cerinte, Parlamentul Romaniei a adoptat, in 2003, Legea nr. 52 privind transparenta decizionala in administratia publica. Desi aceasta lege contine exprimari concrete, Primaria Oradea alege sa o aplice… ilegal.
Potrivit legii, autoritatile administratiei publice au obligatia sa informeze opinia publica (prin mass-media, printr-un anunt publicat pe site-ul propriu, prin afisarea la sediu intr-un spatiu accesibil publicului) cu privire la elaborarea proiectelor de acte normative.
Potrivit alin. 2 din art. 6 al legii, anuntul trebuie adus la cunostinta publicului "cu cel putin 30 de zile inainte de supunerea spre analiza, avizare si adoptare de catre autoritatile publice".
De asemenea, Legea specifica si continutul anuntului, care trebuie sa cuprinda "o nota de fundamentare, o expunere de motive sau, dupa caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul-limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ".
Mai mult, legea prevede ca "la publicarea anuntului autoritatea administratiei publice va stabili o perioada de cel putin 10 zile pentru a primi in scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice".
Ei bine, dupa aproape un an si jumatate de la aparitia acestei legi, Primaria Oradea nu a re