Guvernul a adoptat o ordonanta de urgenta privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, care isi propune sa imbunatateasca mecanismul de finantare a infrastructurii feroviare.
Promovarea acestui act normativ are drept scop implementarea in domeniu a acquis-ului comunitar, angajament asumat de Romania in negocierile de aderare.
Reglementarile incluse in OU adoptata de Guvern raspunde recomandarilor Comisiei Europene din ultimul raport de tara cu privire la adoptarea unei strategii pe termen lung a sectorului feroviar, in vederea restabilirii echilibrului financiar al administratorului infrastructurii. Potrivit actului normativ, diferentele dintre tarifele stabilite pentru transportul feroviar de calatori si costurile reale de transport, la care se adauga o cota de profit intre 3-5 la suta, se primesc de catre operatorii de transport feroviar de la bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz.
Aceste sume vor fi primite in baza contractelor de servicii publice si constituie plata serviciilor publice sociale pentru transportul feroviar de calatori.
Sumele necesare pentru plata serviciilor efectuate se aproba anual, in bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Aceste sume se asigura in mod nediscriminatoriu pentru toti operatorii de transport feroviar care au contracte de servicii publice.
Diferentele dintre tarifele stabilite si costurile reale se stabilesc luand ca baza activitatile operatorului de transport feroviar de calatori majoritar de pe piata. Pe aceasta baza, anual, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului stabileste cu avizul Ministerului Finantelor tariful unitar pentru serviciul public social. Potrivit Ordonantei de Urgenta, Compania Nationala care administreaza infrastructura feroviara poate sa inchirieze, cu acordul Ministe