TOATE-S VECHI SI NOUA TOATE "Aristotel ar fi spus ca frumusetea este un dar al zeilor. Socrate, o domnie de scurta durata. Platon, o superioritate de la natura. Theofrast, o inselaciune. Theocritos, o pedeapsa de fildes. Iar Carneade, o domnie fara paznici", scria istoricul si savantul grec Diogenes in "Vietile si doctrinele filosofilor".
A fi sexy sau a fi frumos? Aceasta este intrebarea. Cu trei variante de raspuns. Poti sa fii frumos, fara sa fii sexy. Poti sa fii sexy, fara sa fii frumos. Si cel mai putin probabil, poti sa fii si sexy, si frumos.
FRUCT VARATIC. Dar ce este frumusetea? "Frumusetea seamana cu fructele varatice care se strica lesne si nu pot sa tina multa vreme. Si, de cele mai multe ori, ea da nastere la o tinerete desfranata si la o batranete cam rusinata. Totusi, daca ea nimereste unde trebuie, face sa straluceasca virtutile si sa roseasca viciile", scria filosoful Francis Bacon in "Eseuri". Este cam greu de gasit o definitie, dar filozofii, poetii, pictorii, artistii, in general, au gasit metafore si culori care sa descrie frumusetea. Pentru ca fiecare om sa perceapa in felul lui coordonatele frumusetii. "Cat despre frumosul absolut, daca nu este cel care, in toate timpurile, pretutindeni si de catre toti oamenii, este recunoscut drept frumos, nu stiu in ce ar consta... Problema frumosului ar fi deci o problema de timp si de loc. E trist... dar e adevarat. Voltaire il prezentase pe Shakespeare ca pe un huron, un betiv ciudat. Si Franta l-a crezut pe Voltaire. Si totusi, cel mai inversunat partizan al filosofului din Ferney, nu avea decat sa traverseze Canalul Manecii pentru a gasi fixata opinia contrara. De partea asta a stramtorii, Shakespeare era un barbar, o bruta. De partea cealalta, un zeu. Astazi, in Franta, daca Voltaire ar putea reveni si ar emite din nou o opinie asemanatoare, oricat de Voltaire ar fi fost, ar fi si ar deven