In liceele noastre, se face "cultura generala", insa ce-i asta si cat de generala sau de particulara trebuie sa fie astazi cultura, nu stiu nici ministrii.
In liceele noastre, lectiile cu care ar trebui sa inceapa invatatura nu-s predate de nimeni, fiindca nimeni nu le-a invatat, ca sa le poata da mai departe. E vorba de lectiile despre tehnicile invatatului si foloasele imediate si, in timp, ale asa-numitei culturi generale. Absolventii liceelor, cand ajung in alte lumi, descopera ca strainii n-au, ca noi, cultura generala - ca nu cunosc nici formula acidului sulfuric, nici care e capitala Madagascarului, iar ce e de-a dreptul impardonabil, nici ce lungime are fluviul Mississippi - si conchid ca romanii sunt destepti, iar ceilalti, restul lumii, prosti. Absolut toti romanii cu care am stat de vorba in Germania, Statele Unite sau Canada, mi-au vorbit de ignoranta localnicului in toate celea, adica in treburile in care pana si cel mai marginit absolvent de liceu de la noi tot stie ceva.
Cultura generala e un fel de a sapa 10 fantani de cate un metru adancime, in loc sa sapi una de 10 metri. Sunt, e drept, si locuri unde panza freatica e la suprafata, dar prima regula a fantanii e sa mergi la adanc. In opinia mea, liceul care nu are, ca lectie-cheie, in orarele pe toti anii lucrul cu computerul si lucrul cu programele nu numai ca nu e bun de nimic, dar face un mare rau tarii si viitorului imediat.
Cred, de asemenea, ca tot elevul trebuie sa vorbeasca la absolvire doua limbi de circulatie si ca limbile straine trebuie sa fie examenele cele mai dure. Statul democratic e o stare de lucruri si, totodata, un mod de folosinta. Cateva dintre materiile care-s obligatorii ar putea fi foarte bine facultative, insa cursul care sa se cheme Societatea, si chiar asta sa-i invete pe liceeni, cum functioneaza bine statul civilizat, e - va rog sa-mi iertati indrazneal