"Cand Sfantul Gheorghe poarta haine de preot".
Nefericita intamplare de la Tanacu, in urma careia o femeie exorcizata a decedat, a ridicat suspiciuni legate de felul in care se lupta cu diavolul in Biserica Ortodoxa. Cine are dreptul s-o faca? In ce context? In vreme ce catolicismul a oficializat exorcismul, ca practica curenta, indeplinita de preoti autorizati de catre forurile ecleziaste, ortodoxia da dreptul acesta oricarui preot, fara aprobare "de sus". E rau? E bine? Pentru a afla un posibil raspuns la aceasta intrebare, ne-am adresat parintelui paroh Ioan Popescu, de la Biserica Icoanei din Bucuresti, si preotului greco-catolic din Cluj, Marius Unguresan
Pr. Ion Popescu,
parohul Bisericii Icoanei, Bucuresti
"Un preot nu are har mai mult decat altul,
dar are raspundere pentru acest har"
- Ceea ce s-a intamplat la Tanacu este o fapta reprobabila. Nu stiu amanunte si nici nu pot face o analiza temeinica sau trage concluzii - are cine sa studieze latura civila si religioasa a problemei. Doar atat va pot spune: a fost un accident, o fapta reprobabila, ce nu reprezinta Biserica Ortodoxa. De altfel, nici n-ar trebui sa i se dea asa de mare atentie unei fapte in care diavolul a avut rol decisiv. Ii facem o nedorita publicitate.
- De ce in Biserica Ortodoxa nu se practica exorcismul in forma lui autorizata, de catre preoti calificati, aflati sub ascultare ierarhica superioara?
- Biserica Ortodoxa are in randuielile ei rugaciuni care se refera la toate aspectele vietii omului: pentru binecuvantarea casei, a animalelor, a semintelor, pentru sporul activitatii, pentru iertarea pacatelor, ca si pentru alungarea diavolului (rugaciunile se citesc pentru prima oara, chiar la botezul copilului). Noi, preotii, citim aceste rugaciuni de protectie si de alungare a tot ceea ce este diavolesc in viata noastra, dar nu