"Si un nepot de-al meu si-a dat seama ca s-a pacalit luand un credit de consum la o dobanda care ajungea de fapt pe la 48%, dupa ce venise la mine sa se laude cat de putin ar fi avut de platit.
" De trei ani de cand romanii au descoperit creditul de consum si pana astazi, cand BNR a tot luat masuri de crestere a transparentei bancilor, situatia descrisa este aproape la fel de actuala, mai ales ca relatarea apartine insusi guvernatorului bancii centrale, Mugur Isarescu.
Intre timp dobanzile au mai coborat, insa mentalitatea clientului de banca nu s-a schimbat prea mult.
Isarescu a criticat inca o data apetitul romanilor pentru credite de consum luate orbeste, chiar in conditii complet nefavorabile din punct de vedere al costurilor, din cauza lipsei obisnuintei de a lucra cu bancile.
"Deocamdata, profitul in sistemul bancar se obtine din creditul de consum", a remarcat saptamana trecuta Isarescu, dupa ce in primavara vorbea despre epuizarea potentialului acestei piete si indemna bancile sa crediteze companiile sau sa mearga in mediul rural.
Marjele de profit sunt insa atat de mari incat bancile isi permit sa continue razboiul reducerii dobanzilor chiar in ciuda unor masuri restrictive adoptate de BNR.
Iar eficienta acestora poate fi din nou pusa la indoiala, in conditiile in care tocmai dupa introducerea deciziei de scumpire a creditului in valuta, o importanta banca de retail a lansat o campanie de promovare a unui astfel de credit.
Pana spre sfarsitul lunii august, cand ar urma sa intre in vigoare noile norme privind limitarea riscului de credit, Banca Nationala isi pune din nou problema restrangerii cererii ca solutie de contracarare a presiunilor inflationiste.
Variantele la indemana nu sunt prea numeroase si toate sunt insotite de o serie de costuri, ceea ce complica alegerea.
"Ce poate face BNR c