In ianuarie 2004, doi reporteri ai EVZ descindeau printre tinerii cartierelor bucurestene, intrebandu-i care le sunt modelele. Rezultatul a fost naucitor: personaje gen Gigi Becali, Nicu Gheara, Adrian Copilul Minune, ceva fotbalisti si boxeri plus o serie de tinere vedete TV obtineau majoritatea sufragiilor.
Desigur, era vorba de o simpla ancheta jurnalistica fara pretentii de studiu sociologic, dar ea scotea in evidenta o realitate trista.
Mi-am amintit de acest articol atunci cand pe agentiile de presa au inceput sa apara stiri referitoare la rezultatele examenului de titularizare in invatamantul preuniversitar. In majoritatea judetelor, la o buna parte din materii exista catedre libere, care nu pot fi insa asigurate cu profesori titulari.
Asta pentru ca o mare parte dintre suplinitori nu sunt capabili sa obtina nota minima, 7, necesara trecerii examenului. Mai mult, aproape 20 la suta dintre candidati au obtinut note sub 5, jenant pentru - totusi!- un absolvent de facultate.
Pur si simplu, scoala are nevoie de cadre bine pregatite, dar nu si le poate permite. Rezultatul l-au descoperit reporterii nostri si poate fi vazut de fiecare, cu ochiul liber. Cercul vicios format de subfinantare, calitatea slaba a unei mari parti a noii generatii a personalului didactic si semianalfabetii care ies din scoli pe banda rulanta s-a inchis.
Timp de cincisprezece ani, Romania a investit mai ales in trecut, subventionand fabrici si mine nerentabile. Iar lipsa investitiei in viitor se razbuna in prezent.
Ce produce azi scoala romaneasca? Produce o categorie de elite, pe care societatea nu le poate plati la justa lor valoare si, astfel, le pierde. Si mai produce o masa de semianalfabeti, fara calificare, fara respect pentru cei din jur si fara sanse. Ei vor ingrosa randurile somerilor sau in cel mai bun caz ale practicantilor de