Intre cumparatorii de masini second-hand din Romania exista doua mari categorii. Prima este alcatuita din cei care nu au prea multi bani dar vor neaparat o masina. Acestia nu isi permit o masina noua, nici daca o iau in rate sau in leasing. Ei sunt, in special, clientii targurilor de masini sau ai ofertelor de la mica publicitate.
A doua categorie principala este alcatuita din cei care au ceva bani (in jur de 5-8.000 de euro) si nu vor o masina noua de tip Matiz sau Logan lipsite de dotari, ci una occidentala mai dichisita, dar la mana a doua.
Ei sunt cei care cauta aceasta masina pe site-urile de vanzari second-hand ale importatorilor de autovehicule din Romania sau apeleaza la un samsar care sa le aduca o astfel de masina din Occident. Deocamdata insa, pana in 2007, masinile la mana a doua sunt mult prea scumpe pentru romani.
Dumitru Petrescu este un mic intreprinzator indra-gostit de masinile frantuzesti. El si-a cumparat recent un Peugeot 407 si vrea sa-si vanda vechiul Citroen Xsara.
Masina pe benzina a fost achizitionata in 1999 la un pret de circa 14.000 dolari. Petrescu doreste pe ea 6.500 euro, in conditiile in care masina are circa 144.000 kilometri parcursi si nu a fost menajata deloc. Toate telefoanelor primite au fost de la samsari si nimeni nu a oferit mai mult de 4.500 euro.
Toti cei care au telefonat au motivat ca este o masina frantuzeasca, care este "greu de maritat".
Nici un particular nu a parut interesat de masina lui Petrescu, cu toate ca anunturile acestuia vorbeau de un pret discutabil. "Romanii sunt adeptii principiului "o masina germana este o masina germana" si le prefera pe acestea cu toate ca nu intotdeauna fiabiliatea lor este cea mai buna" ne spune Cosmin Radulescu, samsar de autovehicule second-hand.
"Daca oferi un Opel, ai imediat cumparatori, indiferent