Cauzele actualului blocaj politic sunt institutionale. Exista cauze subiective (cum ar fi orgoliul, nesimtirea, prostia, incultura democratica, incompetenta, lacomia, invidia, resentimentul) pe care nu le mai poti inlatura nici daca le faci liderilor operatie pe creier, le tai mainile cu care fura sau ii trimiti la facultatile de "political science" din Ivy League.
Influenta factorilor obiectivi, cum ar fi inundatiile sau canicula, poate fi diminuata. Ar fi insa nevoie de resurse imense cheltuite cu cap. Intr-o tara ca a noastra poate dura mai mult decat timpul util al vietii noastre. Singurii factori asupra carora se poate interveni eficient sunt cei institutionali.
In istoria postcomunista s-a intervenit de cateva ori asupra lor, inclusiv prin reforma constitutionala din 2003. Dupa cum ne arata insa conjuncturile in care ne-am aflat cu totii de la alegerea ca presedinte a lui Basescu, Constitutia este prea rigida. O constitutie rigida impiedica desfasurarea unei vieti politice dinamice.
Sunt o serie de imposibilitati, ambiguitati, limitari sau complicatii constitutionale care au impiedicat fie partidul care a castigat alegerile parlamentare sa formeze guvernul, fie au blocat initiativa majoritatii postelectorale de organizare a alegerilor anticipate, fie posibilitatea presedintelui de a demite premierul.
Ingineria constitutionala de la baza celor doua legi fundamentale votate pana acum s-a facut mai mult cu gandul la anumite principii rigide decat avand constiinta situatiilor flexibile din realitate.
S-a ajuns la o situatie limita in care fie ca Tariceanu va reusi o constructie politica prin gasirea unei majoritati inedite, cu geometrie variabila, fie ca propriii aliati si prieteni il vor dobori. Experienta de pana acum plus factorii subiectivi enumerati mai sus (si altii) arata ca Romania este dominata de