- Cultural - nr. 150 / 2 August, 2005 Contrapunct GENERATIE SI/SAU CREATIE Cu ani buni in urma, conceptul de generatie era pe buzele multora, iar presa literara a gazduit numeroase dezbateri pe aceasta tema, cu opinii pro si contra. M-am numarat printre cei care s-au lasat antrenati in acest exercitiu care s-a dorit unul de revolta, unul care-si propunea sa schimbe o ordine literara cu o alta. Asa s-a nascut "generatia '80", care a incercat, n-as spune ca n-a si reusit, un asalt polemic prin care sa se faca auzita, intr-o perioada in care tacerea putea sa insemne si complicitate. Poetii "generatiei '80" au fost cei dintai care s-au facut auziti, intr-un triunghi care includea Bucurestiul, Clujul si Iasul, unde activau cenacluri puternice si unde erau si publicatii studentesti cu firma, in special "Echinoxul" clujean si "Dialogul" iesean, "Cenaclul de Luni" bucurestean, facand si el cat o revista. Anii au trecut, cei mai multi optzecisti sunt as tazi… semicentenari sau chiar au depasit acest prag de varsta. Daca n-au mai ramas multi optzecisti ca generatie literara, de creatie, unii se pot consola macar cu ideea de generatie biologica. Desi am sustinut prin demersurile mele publicistice (sa amintesc doar ancheta "Dreptul la timp", inceputa in "Echinox" si continuata in "Vatra", articolele publicate in diverse reviste) ideea de generatie, n-am crezut, nu cred nici acum, ca "generatia" poate salva "creatia". Pentru ca la masa de lucru ramai singur, cu talentul tau, cu energiile tale, cu propriul buget de timp pe care-l poti aloca scrisului. Poate te poti amagi o vreme, poti pacali si pe altii cateva anotimpuri, dar, in cele din urma, generatia nu va putea scrie in locul tau si nici nu te va putea remorca la nesfarsit. Sigur, pot ramane prieteniile literare, amintirile literare ale unui timp al creatiei, ale unei etape in devenirea unui destin literar. Dar la un