Anul acesta piata auto din Romania a inregistat un adevarat boom al vanzarilor. In primul semestru al lui 2005 au fost comercializate circa 109.000 de autoturisme, aproape dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand s-au vandut 64.000 de autovehicule.
Romanii prefera masinile sub 10.000 de euro, doua treimi din autovehiculele comercializate intrand in aceasta categorie. Chiar si noi, masinile cu acest pret stau prost la capitolul siguranta pe sosea.
Nici producatorii autohtoni, nici importatorii nu par interesati de acest aspect. Ei sunt preocupati doar de vanzari. Comerciantii de autovehicule stiu ca romanii nu au bani si nu sunt obisnuiti cu dotarile de siguranta.
Spre comparatie, modelul Logan, comercializat in tarile Uniunii Europene la 7.500 euro, are in dotarea de serie doua airbaguri si ABS. In Romania, modelul standard nu are al doilea airbag si nici ABS.
Daca vrei asa ceva scoti din buzunar 8.450 euro. Asadar 1.000 de euro in plus pentru acelasi produs.
De altfel, potrivit legislatiei europene, nici unui vehicul comercializat in tarile Uniunii Europene nu-i pot lipsi din dotarea de baza cele doua airbaguri (pentru sofer si pasagerul din dreapta) si ABS-ul.
La noi, ele nu sunt obligatorii, astfel ca, pentru a scadea pretul de comercializare, aceste dotari lipsesc sau sunt oferite ca pachet optional.
Pentru achizitionarea lor trebuie cheltuite alte cateva sute de euro. Unele din modelele Renault Clio Symbol (unul dintre cele mai vandute modele de import in Romania) nu au decat airbag pentru sofer. Altele ofera airbag pentru pasager si ABS contra cost.
O alta masina sub 10.000 de euro preferata de romani, Fiat Albea Star, ofera ABS la 533 euro si airbagul pentru pasager la 260 euro.
Nici un model mai scump, precum Skoda Fabia (locul cinci in topul ce