De la sfarsitul acestei luni, o data cu intrarea in vigoare a Normelor nr. 10 ale BNR privind limitarea riscului de credit la imprumuturile destinate persoanelor fizice, va creste birocratia vizavi de documentele pe care clientul va trebui sa le prezinte bancii.
Pe langa faptul ca acesta va trebui sa faca dovada veniturilor sale certe, cu caracter de permanenta, se va cere o declaratie pe proprie raspundere privind valoarea angajamentelor de plata ale solicitantului si ale familiei sale la data solicitarii creditului si, in mod distinct, a obligatiilor devenite exigibile si neonorate la scadenta la aceeasi data.
"Declaratia pe proprie raspundere este importanta in masura in care clientul este sincer. Deci are mai mult un scop educativ. Pentru banca va fi o problema in recuperarea banilor de la clientii incorecti, in conditiile in care baza de date a Biroului de Credit este abia in formare.
Dupa ce i-a dat banii, va constata in timp inadvertentele fata de declaratia pe proprie raspundere", spune Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor.
Deocamdata, Biroul de Credit primeste informatii pozitive despre titularii de credit de la o singura banca, ceea ce nu e relevant si util la nivel de sistem.
"Abia cand vom acoperi o cota de piata consistenta sistemul va fi eficient. Deocamdata exista in evidentele noastre peste 1300 de persoane care au dat declaratii false la solicitarea unui credit. Pentru cei incorecti in declaratii, ca si pentru restantierii la plata, nu este stipulata o pedeapsa clara", declara pentru ziarul nostru Serban Epure, director general al Biroului de Credit.
Un client rau-platnic nu poate fi inclus in categoria de fraudulent decat daca exista o hotarare judecatoareasca definitiva. Cum in justitie lucrurile se misca greu, aproape singura pedeapsa pentru un fraudulent este aceea