Incet, dar sigur, centrul de greutate al industriei auto se muta in Europa Centrala si de Est. Aproape 12% din productia auto europeana este generata in aceasta regiune. Noile proiecte ale marilor constructori mondiali vor creste simtitor in urmatorii ani ponderea zonei pe harta auto a lumii.
Miliardarul de origine indiana Lakshmi N. Mittal a avut o inspiratie fantastica atunci cand a inceput sa cumpere combinate siderurgice falimentare din fostul bloc comunist.
Tabla produsa de combinatele “regelui mondial al otelului” si-a gasit imediat clienti atunci cand marii producatori auto au inceput sa deschida capacitati de productie in regiune.
Analistii pietei otelului spun ca, din contra, unul dintre argumentele forte ale lui Mittal in favoarea achizitiei de combinate siderurgice in Est a fost tocmai faptul ca marile concerne auto urmau sa deschida capacitati de productie in regiune.
Cert este ca, in acest moment, combinatele miliardarului anglo-indian sunt principalul furnizor de tabla pentru fabricile “greilor” auto din Europa Centrala si de Est. Insa Mittal nu este singurul care probabil se felicita pentru pasul facut.
Sute de producatori de piese si componente auto au dat navala in ultimii ani in regiune, deschizand fabrici si infiintand mii de locuri de munca.
Dar de unde acest interes? O buna infrastructura oferita de anumite tari estice, dublata de o forta de munca ieftina sunt primele argumente care atrag atentia oricarui producator auto.
“Costul cu manopera este astazi de pana la sase ori mai mic decat in Europa de Vest sau pe pietele asiatice, precum Coreea de Sud sau Japonia”, spune Mihai Ivanescu, director general la M Car Trading, importatorul autoturismelor Mitsubishi in Romania.
In acest moment, aproape toate marile concerne auto au facut investitii strategice in E