Ovidiu VERDES
Metafora – un concept deschis
Editura Universitatii din Bucuresti,
Bucuresti, 2004, 228 p.
Cine spune ca o carte de teorie literara se citeste greu, e plicticoasa si obositoare? E drept ca te hotarasti dupa unele deliberari si reticente sa o deschizi, victima a prejudecatilor care-ti soptesc ca despre metafora, de pilda, se poate scrie in doua feluri: la modul „metaforic“ (ce poate fi mai deplasat?!) sau rece, „stiintific“ (inadecvare totala!). Ovidiu Verdes, autor al romanului de succes Muzici si faze, ofera, cu aceasta carte, o ipostaza inedita a sa; inedita pentru publicul romancierului, caci el este mai intii – cronologic vorbind – teoretician.
Metafora – un concept deschis este construita ca o prezentare critica a teoriilor de inspiratie lingvistica si filozofica asupra metaforei. Accentul cade insa pe critica si nu pe expunerea didactica, inevitabila si utila, in fond.
Daca Editura Universitatii din Bucuresti ar avea vizibilitatea pe care o merita, de care se bucura in alte parti acele Presses Universitaires/University Press, am putea vorbi, fara sa exageram, despre un eveniment in bibliografia romaneasca a temei. De la Blaga si Vianu nu s-a mai discutat despre metafora decit din unghi retoric si stilistic (in anii ’60, sub influenta neoretoricii si a stilisticii structurale). Pe linga o necesara actualizare a „conversatiei“ asupra metaforei, purtata mai recent pe teren anglo-saxon, cu instrumentele semanticii si pragmaticii, autorul organizeaza un intreg domeniu: metaforologia (termenul apartine cercetatorului german Hans Blumenberg), integrind aspectele sale istorice/-izate si diferitele configurari teoretice (lingvistice, filozofice, epistemologice).
Nu vom descoperi aici o istorie a metaforei si nici – ceea ce va surprinde cu siguranta – un studiu despre metafora in limbajul poeti