Impozantul monument construit in Piata Revolutiei a costat 56 de miliarde de lei vechi. Bani publici. Este lucrarea o capodopera, ca sa merite acest efort financiar?
„Vector cu coronita”, “cartof tras in teapa”, „ghildusa piramida”, „circumcizia ratata”, „monumentul cu penetrare”, „un creier pe bat”, „maslina-n scobitoare”, „nuca-n teapa”, “fleica-n frigaruie”, “cartoful revolutiei”, “teava si testiculul”, “teapa de 56 de miliarde”, “kitsch cu patalama” sunt numai cateva din “dragalaseniile” cu care critica, opinia publica si presa au intampinat inaugurarea
complexului sculptural-arhitectural “Memorialul Renasterii - Glorie Eterna Eroilor si Revolutiei Romane din Decembrie 1989”
Poate ca este indreptatita, poate nu, aceasta avalansa de apelative. Dar este bine de stiut ca profesorul Ghildus este apreciat totusi ca un artist complex: "Este un sculptor pentru ca are simtul formelor. Un pictor, pentru ca poseda un rafinament al culorilor. Un artist modern, pentru ca lupta sa supuna obisnuitul cotidian”, spunea despre el criticul de arta Radu Ionescu.
De la obiecte promotionale la “Memorialul Renasterii”
Alexandru Ghildus nu este insa sculptor. Este designer si decan al Facultatii de Arte Decorative si Design din Bucuresti. A avut pana acum numai expozitii cu obiecte de arta de dimensiuni mici si medii. Prestigiul si puterea de influenta au facut din el unul dintre cei mai solicitati designeri.
A conceput linia estetica a multor obiecte de serie, de la cuttere, veioze, blitz-uri, obiecte promotionale, pana la scaune, mese, microscoape, aparate de proiectie sau chiar autobuze RATB. El este, printre altele, si autorul trofeului “Cerbul de Aur”. “Memorialului Renasterii” seamana cu una dintre lucrarile sale de mici dimensiuni, multiplicata la scara de cateva zeci de ori.
Acelasi stil, aceeasi obsesi