Pentru o privire cat de cat antrenata in sportul suspiciunii, motivele care stau la baza actualei prigoane medicalo-statale dirijate impotriva fumatorilor sunt evidente: a) deturnarea si coborarea nivelului dialogului social (dovada si acest text); b) in cadrul strict alimentar, ocultarea adevaratei probleme, anume ca nimeni nu mai mananca astazi doar carne, sau pur si simplu cartofi, sau orice altceva, ci mai degraba ceva ce preferam sa nu stim. Nici in bucatarie nu mai exista victime inocente(1); c) bifarea unei noi etape in istoria - deja venerabila - a biopoliticii mondiale, etapa care depaseste stadiul clasic al eugenismului nazist printr-o schimbare de nivel a discursului ideologic: de la metafora la literalitate. Justificarea nu se mai face prin apelul la mit, ci prin indreptarea severa a indicatorului catre propria transparenta radiografie. Astazi politia stie, nu crede; d) si, in fine, aspect legat direct de precedentul: mentinerea fortata a subiectului intr-o stare de culpabilitate paralizanta, aspect ce se explica cel mai rapid prin recursul la Critica Violentei a lui Benjamin (unde vina nu este un concept etic-religios, ci un concept ce tine numai de sfera dreptului si unde, prin urmare, eliberarea de vina - aparitia lui Mesia - este, de fapt, o eliberare de lege si drept), sau prin recursul la dezvoltarile ulterioare aduse de Agamben (unde vina nu se refera la transgresiune, adica la determinarea licitului si a ilicitului, ci la simplul fapt de a fi in vigoare al legii, la simplul sau fapt de a se referi la ceva(2), si unde, prin urmare, atata vreme cat exista Stat, nu exista libertate /Engels si altii/).
Pentru moment insa, mie Statul mi-a intrat deja in toaleta. Si imi controleaza respiratia. Dovada ca masurile biopolitice contemporane sprijinite de armata de halate albe tin de pura ideologie este intrupata si furnizata chiar de