Fiecare scumpire a petrolului cu 3%-4% adauga 10% la preturile carburantilor romanesti. Hipersensibila la orice stire, piata mondiala a petrolului risca sa aiba efecte catastrofale asupra Romaniei. La 70-80 de dolari pe baril, carburantii ar tinti spre 40.000 lei vechi. Economia noastra are un randament energetic slab.
De doua zile, cotatiile mondiale ale petrolului au reinceput sa creasca, pana aproape de 65 de dolari/baril (o tona de titei are putin peste 7 barili), ceea ce ar insemna o scumpire de aproape 50% in acest an. Cauzele ascunse ale scumpirii sunt chiar mai profunde decat par.
RISCURI GEOPOLITICE. Ce a determinat ultimele scumpiri? Stirile spun ca marile puteri sunt ingrijorate de Iran, al doilea mare producator din Orientul Mijlociu, care si-a reluat programul de imbogatire a uraniului si risca sanctiuni economice din partea ONU. Adica, inclusiv sa vanda mai putin petrol. Instabilitatea pandeste mari tari producatoare ca Venezuela, Nigeria si, mai nou, insasi Arabia Saudita. E suficient un incendiu care opreste pentru cinci zile activitatea celei de-a treia mari rafinarii din SUA, ca sa se declanseze un nou val de scumpiri. Pana unde? Hadi Najad-Hosseinian, ministrul adjunct al Petrolului din Iran, spune ca pretul petrolului ar putea ajunge la 70 de dolari pe baril pana la sfarsitul anului, dand vina pe cererea tot mai mare fata de oferta. La noi, presedintele Rompetrol, Dinu Patriciu, avertizeaza de mult timp ca titeiul ar putea ajunge la 80 de dolari barilul.
DEPENDENTA. Argumentul considerat fundamental al cererii tot mai mari, determinata de consumul Chinei si Indiei, tinde sa se banalizeze. Cererea este mare in perioadele de crestere economica, dar economistii spun ca acestea nu sunt fara sfarsit. Chiar si economiile Chinei si ale Indiei vor obosi sa creasca neintrerupt. Pentru scumpirea petrolului, respectiv a combustibililor