Viitorul marcilor romanesti pe pietele internationale este amenintat, intrucat prea putine companii autohtone au luat masuri de protejare a brandurilor sub care isi vand produsele.
Ne-am certat cu ungurii pentru palinca, cu bulgarii pentru rachiu si cu slovacii pentru branza. Daca Ungaria, de exemplu, ar fi reusit sa inregistreze marca “palinka” la Bruxelles, nici unul dintre celelalte state UE, inclusiv Romania, nu ar fi putut produce si comercializa pe piata comunitara o bautura alcoolica cu o denumire similara.
Cu aceeasi problema se confrunta si firmele romanesti. Fie ca este vorba de tigari, autoturisme, medicamente sau produse de patiserie, toate aceste branduri trebuie inregistrate pe fiecare dintre pietele unde sunt exportate, pentru a nu fi in pericol ca altcineva sa-si insuseasca marca, inregistrand-o inaintea titularului de drept.
Problemele care decurg din neinregistrarea marcii au fost deja simtite de unele firme pe propria piele. Astfel, tigarile Carpati nu pot fi comercializate in Bulgaria, pentru ca cineva a actionat mai repede si a inregistrat marca inainte de a o face societatea din Romania.
La fel s-a intamplat si cu marca de automobile Oltcit, despre care unul dintre reprezentantii industriei isi aminteste ca a avut probleme pe piata din Argentina, unde altcineva si-a adjudecat denumirea. Protejarea marcii este la fel de importanta si pentru strainii care vor sa desfasoare activitati comerciale pe piata autohtona.
Reteaua de patiserii Fornetti, de exemplu, a inregistrat denumirea Fornetti Romania inca din 2001, iar reprezentantii companiei spun ca a fost un pas “foarte inteligent”, intrucat la scurt timp au aflat ca o firma concurenta intentiona sa inregistreze aceasta marca sub numele ei.
Marcile romanesti au nevoie de bodyguard
Pentru tigarile Carpati, Bulgaria ar