Functionarii publici atrag atentia ca, de ani buni, conflictele intre Presedintie si Guvern au efecte asupra administratiei publice, impartind in doua tabere sefii de institutii si blocand deciziile, esecurile determinate de aceste crize fiind cel mai adesea imputate angajatilor simpli.
Conflictul intre Presedintie si Guvern nu este o tema noua in Romania, situatii similare fiind intalnite si in timpul altor guvernari: Iliescu versus Roman, Constantinescu versus Ciorbea si Radu Vasile, Iliescu versus Adrian Nastase, Basescu versus Tariceanu. De fiecare data, "razboaiele dintre cele doua palate au fost generate de divergente de opinie cu privire la cine are mai multa influenta in stat si care are mai multa legitimitate", sustine Alianta Federativa a Sindicatelor Functionarilor Publici "Sed Lex".
Aceste crize au generat - potrivit sindicalistilor - instabilitatea institutionala si stagnarea deciziilor, cu consecinte pentru administratia publica si cu efecte asupra cetatenilor. "Disensiunile (...) genereaza luari de pozitie radicale la nivel national si teritorial, fiecare dintre cei care conduc institutiile dorind sa arate ca sunt loiali unei tabere sau celeilalte, functionarii publici fiind mereu la mijloc", afirma sindicalistii, sustinand ca, cel mai adesea, ei sunt cei carora li se imputa lucrurile ce nu au fost realizate pe timpul acestor crize. Potrivit functionarilor publici, principalul generator de crize este textul Constitutiei, in ceea ce priveste atributiile presedintelui si ale premierului, si nu personalitatile care reprezinta cele doua institutii. "Trebuie transat constitutional daca presedintele conduce, dupa modelul american, sau premierul, dupa modelul german, in care presedintele este ales de catre Parlament si atunci stim cine isi asuma raspunderea pentru guvernare", spun functionarii publici.
Sindicalistii cer clasei politice modif