Revista varsoviana Dialog, una din cele mai importante publicatii de teatru, film si televiziune din Polonia, a dedicat in numarul din iunie anul acesta o sectiune consistenta scenei romanesti, cuprinzind texte dramatice si articole teoretice despre teatrul actual. Au aparut astfel monodrama Hess a Alinei Nelega (in prezent, o piesa mult tradusa si montata in Europa estica) si Stop the Tempo! a Gianinei Carbunariu (care a avut si ea parte de un succes international rapid; spectacolul montat de autoare la Green Hours a participat la un festival polonez – la Torun – cam in aceeasi perioada in care a fost publicata si traducerea din Dialog, semnata de Radoslawa Janowska Lascar). Cele doua texte de critica/ teorie apartin Alinei Nelega si subsemnatei.
Articolul care urmeaza a fost tradus de Radoslawa Janowska sub titlul Przebudzenie. Publicarea lui in varianta originala, in romaneste, e, de fapt, o recunoastere a receptorului lui esential, spatiul teatral de aici, unde se joaca miza unui text despre dramaturgia si spectacolul nou romanesc. (I.P.)
In ciuda obsesiei ei pentru text, cultura teatrala romaneasca nu e nici pe departe una centrata pe dramaturg – de la-nceputul dezvoltarii lui ca arta autonoma, asa-numita epoca a teatralizarii (corespunzind perioadei dintre cele doua razboaie mondiale), spectacolul a fost in Romania terenul de joaca aproape exclusiv al regizorului.
- Traditia unui teatru al regizorului
Depasind momentul istoric al afirmarii rolului catalitic al directorului de scena, momentul Gordon Craig, preeminenta discursului regizoral asupra celui dramaturgic a ajuns in Romania o constanta, recunoscuta si intretinuta nu numai in rindul creatorilor, ci si in cel al teoreticienilor-critici, a caror privire si grila de receptare e formata pe modelul regizorului demiurg. Intr-un context indelung vaduvit de texte de buna ca