Dupa ce au decis o micsorare drastica a impozitului pe venit la 16%, guvernantii au anuntat majorarea substantiala, de la 1 ianuarie, a taxelor si impozitelor pe lux care alimenteaza bugetele locale.
Cu alte cuvinte, statul a dat pe de o parte, iar pe de alta parte va lua impozite mai mari pentru masina, casa pe care si le-au cumparat cei fericiti de micsorarea cotei unice.
Logica acestei masuri scapa specialistilor, desi ei spun ca aceasta poate fi inteleasa doar in contextul diminuarii veniturilor colectate la bugetele locale.
Echitatea noii grile de taxare a luxului va depinde de metodologia aplicata si va fi respectata daca stabilirea taxelor nu se va face discretionar, spune Mihai Tanasescu, fost ministru de finante.
"Va trebui stabilit ce inseamna la oras o casa de 100 mp, ce semnifica la tara proprietatea unui amarat care are 500 mp. Nu contest faptul ca proprietatea trebuie impozitata, dar nu in mod discretionar, astfel incat sa fie speriata lumea", spune acesta.
Inainte de adoptarea masurii va trebui mai intai stabilit ce inseamna lux, insa deocamdata se poate vedea doar o "ideologie incorecta". Majorarea taxelor si impozitelor locale este destinata acoperirii unor pierderi la bugetele unitatilor administrative, care, spre exemplu, in acest an s-au cifrat la 25-30% din total.
Majorarea obligatiilor fiscale este bine venita, spune analistul economic Ilie Serbanescu. Este vorba de o impozitare a luxului, materializat, intr-o prima faza, prin cumpararea de masini, terenuri si case scumpe.
Pana in primavara acestui an, un procentaj de 65% din sumele colectate in contul impozitului pe venitul global erau destinate alimentarii bugetelor locale. Un procentaj de 10-20% din acestea provin din taxele si impozitele pe autovehicule si proprietati imobiliare.
Cota unica a subtiat