Contribuabilii declarati inactivi nu mai au voie sa comande facturi fiscale. In acelasi timp, tipizatele pe care le folosesc dupa data la care au fost declarati inactivi nu sunt valabile, considerandu-se nule. O lista a tuturor firmelor-fantoma va fi publicata in curand in Monitorul Oficial si pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.
Din momentul in care finantele declara un contribuabil drept inactiv, acesta din urma nu mai are dreptul de a comanda, pana nu-si rezolva problemele cu Fiscul, tipizate de orice fel, de la facturi fiscale si pana la chitante. Totodata, daca foloseste tipizate din "stoc" dupa data de la care a fost considerat inactiv, acestea sunt considerate nule.
"Documentele fiscale emise de un contribuabil declarat inactiv nu produc efecte juridice din punct de vedere fiscal", se arata intr-un ordin al presedintelului Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), intrat in vigoare la inceputul acestei saptamani.
Situatiile in care un contribuabil este declarat inactiv
Potrivit actului normativ amintit mai sus, exista trei situatii in care un contribuabil poate fi considerat inactiv sau, altfel spus, firma fantoma.
Astfel, va intra pe "lista" Fiscului orice agent economic care se sustrage controalelor fiscale sau vamale prin nedeclararea domiciului fiscal ori a sediilor secundare sau daca in urma controalelor Fiscului se constata ca respectiva firma nu functioneaza la domiciliul fiscal ori la sediile secundare declarate.
Totodata, vor fi declarati inactivi si acei contribuabili care, desi au comandat si achizitionat tipizate dupa data de 1 ianuarie 2005, nu au depus declaratiile fiscale aferente perioadei respective.
Potrivit presedintelul ANAF, Sebastian Bodu, acest act normativ va duce la reducerea numarului firmelor fantoma, deoarece odata facuta publica aceast