Palatul Mogosoaia gazduieste, de o saptamana, expozitia "Ana, zidita si eliberata", componenta a simpozionului cu acelasi titlu organizat de Centrul de Cultura "Palatele Brancovenesti de la Portile Bucurestiului" si gruparea "ANaeuropA". Semnatarii exponatelor, membrii ai gruparii "ANaeuropA" - Edeltraud Klement (instalatie), Karin Lamek (conceptart), Florin Mihai (grafica), Adriana Oancea Suteu (pictura), Gisela Paul (pictura, desen), Angelika Schlueter (sculptura), Slavica van der Schoors (pictura, colaj), Eva Luna Warmuth (instalatie), Christine Wehe Bamberger (textile-instalatie, fotografie) - si-au propus sa evoce, prin intermediul mijloacelor de expresie proprii genului pe care il reprezinta, sacrificiul necesar creatiei, povestea Anei lui Manole.
Opera traieste prin propria noastra viata - prin implicare, traire, sensibilitate. Acesta este simbolul "Legendei lui Manole", mesterul care-si zideste sotia, pe Ana, pentru frumusetea si vesnicia Manastirii - Manole fiind presupusul arhitect al Manastirii Arges. Legenda este una dintre cele mai sugestive si semnificative din folclorul romanesc si balcanic. Un mit strain de orice religie, se spune, care prin sacrificarea fiintei iubite demonstreaza participarea creatorului acestei opere de arta la propria sa creatie.
Motto-urile ce prefateaza selectia de lucrari prezentate de cei 9 artisti, dintre care 7 nemti si 2 romani, esentializeaza ideea sacrificiului, a daruirii pentru o ctitorie care sa dainuie peste veacuri; de fapt, urma fiecaruia dintre noi pe aceasta lume. "Ana este respirare, rasuflare, duh" (Edeltraud Klement), "Ana" de astazi are multe fete, pentru ca traieste in fiecare din noi.
In povestea Anei din 2005 (a Anei zilelor noastre) portretele si comentariile diferitelor femei se contopesc difuz, rezuma Karin Lamek. "Nici un sacrificiu nu se implineste fara speranta" (Florin Mihai), "Si