Cinematograful a murit si trebuie sa facem urgent ceva pentru ca oamenii sa vina iar la film, a spus regizorul britanic Peter Greenaway ieri, inainte de a deschide competitia oficiala a Festivalului International de Film „Anonimul”, desfasurat la Sf. Gheorghe, in Delta.
Greenaway, un cunoscut regizor avangardist, este invitatul special al festivalului, aflat la editia a II-a. Sectiunea competitionala, inceputa aseara la ora 22.00, cuprinde categoriile lungmetraj, documentar si scurtmetraj, iar premiile au o valoare totala de 23.500 de dolari.
Filmul, fenomen „artificial”
„Sa va fie rusine daca mai sunteti nostalgici dupa vechiul cinema!”, a spus Greenaway ieri-dimineata, la Bucuresti. „Eu privesc filmul ca pe un fenomen incredibil de artificial si nu ca pe o forma de evaziune si divertisment”, a spus el.
„Mie mi se pare foarte ciudat ca lumea se uita la film inainte de culcare. Dar ce e filmul, vreo cacao fierbinte, vreun somnifer?” Cinematograful n-a murit din lipsa de bani, crede Greenaway. „Acum unii prefera mai degraba sa-si cumpere un tricou, decat sa mearga la film, pentru ca isi dau seama ca nu mai au ce vedea”, a spus regizorul britanic.
„Toate povestile au fost spuse, iar generatia laptopului socoteste ca cinematograful este cam plicticos”, a adaugat el.
Un regizor controversat
Nascut in Tara Galilor, Peter Greenaway are, la 63 de ani, faima unui regizor controversat. Filmele lui frapeaza adesea prin excesul de citate celebre, de combinatii de culori sau de erotism. Este pasionat de personaje mitologice, iar in filmele sale foloseste harti, desene si imagini digitale.
Utima productie regizata de Greenaway este trilogia „Valizele lui Tulse Luper” (2003-2004), o pelicula de opt ore, structurata in trei parti, in care Marcel Iures, presedintele Festivalului „Anonimul”, joac