Satul sa finanteze an de an in gol transportul feroviar din Romania, in absenta unor rezultate pozitive concrete, Guvernul a adoptat zilele trecute un plan amplu menit sa scoata din dificultate acest sector.
Planul va fi aplicat cu incepere din aceasta toamna si prevede atat majorari ale tarifelor de calatorie cu cote substantiale, cat si spargerea monopolului CFR Calatori.
Se prevede ca aceasta societate sa exploateze in viitor doar trenurile Intercity si internationale. Cursele de importanta regionala sau locala, care sunt utilizate in prezent cam de doua treimi din numarul total de calatori, vor fi gestionate de societati regionale de transport sau operatori privati.
Vasile Olievski, director general pentru transporturi feroviare in Ministerul Transporturilor, spune ca nu este vorba de pur si simplu o noua majorare a tarifelor, deoarece va avea loc si o restructurare a transporturilor feroviare.
Scopul masurilor este "de a aduce cat mai rapid la o situatie de echilibru financiar, caci sistemul lucreaza pe pierderi". "Problema noastra este dezechilibrul intre capacitatea noastra de a sustine financiar transportul de calatori si veniturile provenite din tarife", ne-a declarat acesta.
In 2010 concurenta va fi aproape libera
Odata restructurat, transportul de calatori va putea face fata mai usor cerintelor europene, care prevad pentru orizontul anului 2010 o concurenta aproape libera in acest sector.
Mai precis, este vorba de retragerea CFR Calatori din o buna parte a acestui sector, miscare ce va permite aparitia unor competitori privati. Se asteapta ca acestia sa preia in exploatare cel putin rute de importanta locala, daca nu si regionale.
Dreptul de exploatare a rutelor locale va fi obtinut in urma unor licitatii in care vor castiga cei care solicita statului subventii min