Intre 2001 si 2004 Comisia Europeana avea trei servicii de comunicare, axate mai ales pe mesajele politice transmise de Parlamentul European, de Consiliul Europei si de statele membre ale UE.
Aceasta fragmentare a dus adesea la o comunicare confuza, contradictorie si in orice caz ineficienta, fiindca legatura cu cetatenii Europei ramanea secundara.
Noua strategie de comunicare pentru 2005-2007, stabilita de Comisia Europeana dupa o serioasa analiza si evaluare, urmareste castigarea interesului si increderii cetatenilor din taxele carora s-au construit si se finanteaza arborescentele institutii europene.
Asta inseamna, in termenii strategiei, a asculta, a comunica pe intelesul oamenilor, a descentraliza mesajele coborand pe plan local. Mai inseamna transparenta si dialog.
Consultarea publica are la indemana doua instrumente: EUROBAROMETRUL, pe care Comisia isi propune sa-l dezvolte, si un hotline pentru cetateni, o linie telefonica gratuita unde acestia sa sune pentru a primi informatii sau pentru a semnala probleme de integrare. Monitorizarea, sondajele de opinie raman printre mijloacele utile de culegere a mesajelor de la cetateni.
Dar "intelegerea tarii" si "identificarea audientei", ambele propuse in strategie, nu se pot lipsi de relatia cu mass-media fiecarui stat membru sau in curs de aderare la Uniunea Europeana.
Relatia cu ziaristii va urma un curs imbunatatit, promite strategia. Comisarii europeni, perceputi uneori ca fiind functionari reci, impersonali si deloc binevoitori, mai ales in tarile aflate in procesul de preaderare, vor fi inclusi acum in strategie, vor duce mesaje clare intr-un contact mai apropiat cu presa locala.
Comisia Europeana isi propune sa organizeze frecvent intalniri informale intre liderii europeni si presa pentru a sparge gheata in favoarea unui un dialog