Cu "nasul", cu cinci lei, cu o tigara, cu un kilogram de cartofi, cu un sut in fund primit de la conductor - romanul sarac apeleaza cu incredere la serviciile S.N.C.F.R. ori de cate ori trebuie sa ajunga dintr-un capat al tarii in celalalt. Are bani sau nu, se urca in tren si se descurca. Trenurile personal la care pana si mecanicii au uitat ora corecta de plecare si de sosire, WC-urile unde buda incepe la usa sau unde vrei tu, mirosul de parizer, de bere rasuflata, de fecale, vesnicele "Ajutorati-ma cu o mie de lei", "Ghiuluri de ocazie, ciorapi trei la zece mii si guma la o mie pachetul, hai baietii", navetistii care au toti la camera de camin in care dorm perdelute cu C.F.R. Romanii s-au obisnuit cu S.N.C.F.R.-ul il iau ca atare. Si S.N.C.F.R.-ul s-a obisnuit cu ei.
Aceasta relatie speciala nu va mai dura insa multa vreme. Autoritatile pregatesc scumpiri ale tarifelor de transport feroviar, nu mari, dar dese si constante, in asa fel incat pana in 2007 biletele sa fie cu 60% mai scumpe. Practic, vor fi cazuri in care o calatorie cu avionul va fi mai ieftina. E o masura ce se asteapta sa aiba un impact social extraordinar. Unul dintre "mamutii" preluati ca atare de la fosta economie planificata de dinainte de 1989, S.N.C.F.R. are probleme legate de infrastructura, datorii istorice si gauri imense lasate de fosti sefi penali si o poveste al carei final nu il anticipeaza nimeni. Sindicalistii feroviari timiseni vorbesc deschis despre problemele din interior, despre efectul dezastruos al unor strategii de "eficientizare" si "rentabilizare" a companiei, precum si despre viitorul deocamdata incert al acestei structuri. Scumpiri cu final neasteptat Incepand din toamna calatorii fideli S.N.C.F.R.-ului vor trebui sa suporte o crestere trimestriala medie de 5 - 7% a preturilor, la care se mai adauga si eventualele scumpiri generate de inflatie. Ilie Bolos, liderul Sin