In perioada ianuarie-iulie 2005 au fost vandute 54.234 de autovehicule din import, aproape cat in intreg anul trecut: 58.165. Cu deficitul bugetar sapat de cota unica, guvernul castiga bani frumosi de pe urma acestui comert infloritor. Pentru ca pe relatia cu Uniunea Europeana, taxele vamale au fost reduse la zero potrivit acordurilor cu Uniunea Europeana, Executivul mareste alte taxe.
De la 1 aprilie au fost marite accizele pentru masini, de la 1 ianuarie 2006 va fi marita taxa pe valoarea adaugata. Tot de anul viitor, vom asista probabil si la cresterea accentuata a accizelor pentru masinile de lux, dar si pentru celelalte clase de autovehicule. In prezent, pretul unei masini importate poate spori cu peste 60% dupa aplicarea tuturor taxelor.
Din pretul automobilelor noi, statul baga in buzunar intre 20 si 60%.
Principalul criteriu, arata sondajele, dupa care romanii isi achizitioneaza o masina este pretul. Pe romani ii intereseaza mai putin ce dotari are masina respectiva, principalul este ca pretul sa fie scazut. De acceea multi romani se lasa pacaliti de preturile mici afisate de importatori in diverse reclame.
Surpriza pentru un eventual cumparator va veni atunci cand va afla ca pretul afisat nu este acela cu care poate fi achizitionata o masina. Importatorii spun ca nu este vina lor ca afiseaza pretul autovehicului CIP deoarece acesta este pretul de cost al masinii, iar suma peste pretul CIP este taxa perceputa de stat.
"Afisarea doar a pretului CIP este nu este o tactica europeana, ci una strict romaneasca. Singurul pret care conteaza este pretul masinii ?pe roate? cum se spune", ne spune analistul auto Dan Vardie.
O serie de taxe contribuie la bunastarea statului pe seama cumparataorului de autovehicule. La pretul CIP se adauga in primul rand taxa