Mai cheltuitori decat ungurii, cehii, slovacii sau polonezii, romanii nu-si aleg jeep-urile doar pentru a rezista in hartoapele de pe sosele, ci si pentru „a da viata“ cu optiunile de limuzina ale masinilor 4x4.
Daca, in ceea ce priveste nivelul de trai al populatiei, Romania e inca departe de tari precum Cehia, Polonia sau chiar Ungaria, cand vine vorba de cumparat masini de lux, bogatii nostri ii bat, de la mare distanta, pe ai lor.
Tendinta, lesne observabila la categoria limuzinelor high-end, se manifesta din plin si pe piata exclusivista a tot-terenurilor de lux, dupa cum demonstreaza statisticile pe 2004, furnizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Analizand datele disponibile pentru Romania, Polonia, Cehia, Ungaria si Slovacia, se observa in primul rand ca ponderea automobilelor 4x4 in totalul vanzarilor (3%) este mult mai mare decat in celelalte tari din regiune (1,22% - 2,48%), lucru care s-ar putea explica, macar partial , prin starea deplorabila a infrastructurii rutiere de la noi.
Numai ca, luand la bani marunti statistica pe marci, n-ai cum sa nu remarci ca la vanzarile de Toyota sau Nissan , Polonia, tara cu peste 38 de milioane de locuitori, este clar peste noi, iar Ungaria si Cehia, state cu populatie de aproximativ 10 milioane de oameni fiecare, sunt, firesc, sub Romania.
In schimb, cum te uiti la BMW, Mercedes, Land Rover sau Volkswagen, mai ca te sperii de “apetitul” romanilor, de-ai zice ca ori avem 70 de milioane de locuitori, ori ne uitam de sus, cu mila, la salariile ungurilor, cehilor sau polonezilor.
Cu Slovacia, tara de nici 6 milioane de locuitori, n-avem treaba, vanzarile de BMW 4x4 fiind de vreo 8 ori mai mari la noi, chiar daca ei sunt deja in Uniunea Europeana, iar noi ne uitam cu jind spre Bruxelles.
Dar cand vezi ca in R