Spatiul maritim romanesc este inca insuficient monitorizat impotriva unor nave cu potential terorist, pentru cresterea gradului de protectie a porturilor si a apelor teritoriale nationale, fiind necesare atat modificari legislative care sa permita o reorganizare a zonelor de responsabilitate apartinand diferitelor institutii ce detin competente in domeniul supravegherii frontierei maritime a
tarii noastre, cat si investitii in procurarea unor radare performante, a declarat pentru „Replica†Ion Toma, directorul general al Radionav.
La ora actuala, dotarile Radionav, singura institutie care se ocupa cu ascultarea permanenta a emisiilor radio provenite de la navele ce naviga in zona de responsabilitate romaneasca a Marii Negre, permit doar o supraveghere audio a spatiului maritim autohton, ne-a precizat directorul general al Radionav Constanta.
La venirea sa la conducerea Radionav, Ion Toma, fost loctiitor al comandantului Bazei Aeriene de la Mihail Kogalniceanu (in prezent desfiintata), a gasit chiar si cazuri de nave aflate deja in Portul Constanta care nu-si declinasera identitatea cu 24 de ore inainte de intrarea in apele teritoriale ale Romaniei.
Conform actualei legislatii internationale (Codul ISPS), orice nava sau ambarcatiune de agrement trebuie in mod obligatoriu sa transmita catre radiostatia de coasta a statului de care apartine portul unde doreste sa acosteze, o notice of arrival (instiintare de sosire) in care trebuie sa cuprinda un raport detaliat asupra numelui, indicativului IMO si pavilionului vasului in cauza, numarul si
componenta nominala a membrilor echipajului, inclusiv nationalitatea acestora, natura incarcaturii aflate la bord, ultimele 10 porturi in care a facut escala, gradul de securitate antiterorista in care se afla